nyheder

Vil hellere sælge viden end beton

Montage_900x300.jpg
13-01-2014

Producenten af betonprodukter vil bruge det nye år på for alvor at skifte profil, så fokus flyttes til det projekterende og videnstunge arbejde.


Der er rene ord for pengene, når adm. direktør Morten Chrone skal sætte ord på fremtidens strategi for den 66 år gamle betonproduktproducent Spæcom.
 

- Vi ønsker at sælge produkter, som er bundet op på en masse viden og kompetencer. Det med at sælge simple standalone-produkter er ikke længere vores målsætning eller strategi, lyder det fra direktøren, som startede sit virke i Spæncom den 1. marts sidste år.
 

Siden da har Spæncom gennemgået en flot periode med så stort et ordreindtag, at fabrikken i Aalborg eksempelvis satte produktionsrekord i løbet af anden halvdel af 2013. Og skal man tro direktøren tegner fremtiden endnu lysere i takt med, at Spæncoms nye strategi for alvor implementeres.
 

- Vi har taget et bevidst valg om, at vi gerne vil væk fra at blive betragtet som en produktproducent. Vi ved, at mange af vores kunder vælger os på grund af vores tekniske salgs-, ingeniør-, design- og teknikerstab foruden naturligvis de fysiske produkter. Ved at de tidligt kan gå ind i projekteringsfasen sammen med entreprenøren og dennes rådgiver, kan vi optimere bygningen og kigge på totaløkonomien i byggeriet, forklarer Morten Chrone.
 

Ingen kender vores produkter bedre end os
 

Han mener, at den modsatte fremgangsmåde indeholder så mange risici, at den kun sjældent kan betale sig, selv om det første øjekast kan virke sådan.
 

- Der sidder jo nogle folk og designer et hus og sørger for, at alle detaljer er på plads. Først herefter spørger de os og vores konkurrenter, hvad vi skal have i betaling, og så er der måske fem eller 10 procent i forskel på prisen. Så læner de sig tilbage og siger: ”hurra!”, men det man så nogle gange glemmer, er, at man i alle tilfælde har spurgt om prisen på det samme, uhensigtsmæssige design, konstaterer Morten Chrone, før han opsummerer:
 

- Jo før, vi er med, desto bedre er det. Så kan vi gå til kanten og dermed udnytte vores produkter mest optimalt til økonomisk gavn for projektet. Der er jo ingen, som kender vores produkter så godt, som vi gør.
 

Vi er nogle nørder


Netop kendskabet til både eget materiale og branchen som helhed gør, at Morten Chrone sagtens kan forestille sig, at Spæncom i fremtiden kun medvirker i den indledende fase af visse projekter.


- Vi har ikke nogen problemer med, at vi så er med til at sætte rammebetingelserne. Og du kan sagtens forestille dig, at vi befinder os i en situation, hvor vi kun kommer med idéer uden at have projekteringsansvaret, siger han.


Ifølge Morten Chrone er Spæncoms nye fokus kun en logisk konsekvens af, at virksomheden har sine styrker på mange andre fronter end blot produktionen af betonprodukter. Ja, faktisk er det slet ikke der, Spæncom er stærkest, hvis man spørger direktøren.


- Vores spidskompetence er det projekterende og det designmæssige. Vi er nysgerrige og vi kan godt lide det eksperimenterende. Vi fordyber os meget i tingene og har en utroligt stor viden, så ja, vi er nogle rigtige nørder, konstaterer Morten Chrone med et grin.
 

Betonproducenter skal finde en niche


Spæncom-direktør Morten Chrone frygter ikke, at virksomheden fornærmer en masse designere med ønsket om at træde tidligere ind i byggeprocessen med know how og holdninger.


- Jeg kan ikke se, der går noget tabt ved at arbejde på den her måde. Jeg ser kun det modsatte. Og man skal også huske på, at der findes nye teknologier og nye måder at arbejde sammen på, hvor man arbejder på de samme platforme med cloudbaserede løsninger, så alle løbende arbejder på det samme, siger han.


Heller ikke de mindre og mere simple betonproduktproducenter behøver frygte for fremtiden som følge af Spæncoms ændrede fokus. På spørgsmålet om, hvorvidt de stadig har en fremtid, svarer Morten Chrone:


- Ja, det tror jeg faktisk. Jeg tror, at vi vil se en polarisering af branchen. Her sidder vi i Spæncom med helt fremme ved bordet, men vi kan stadig ikke producere alt, ligesom der er nogle delelementer, vi slet ikke producerer, men derimod forhandler. Over tid vil andre helt sikkert specialisere sig i en anden retning, hvor de måske kun koncentrerer sig om en vis produktion og finder en niche, som de dygtiggør sig i. Så kan det være, at det er os, der køber af dem, fordi kunderne og entreprenørerne generelt ønsker samlede tilbud, da de er blevet meget opmærksomme på ikke at have for megen risiko ude.


Kilde: Building-Supply - 13. januar 2014 - af Stefan Buur Hansen